O mnie

Jestem filozofem pracującym w Pracowni Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego (od 1990) oraz kieruję Zakładem Teorii Sztuki Mediów Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych, im. Jana Matejki w Krakowie (od 2012). Specjalizuję się w estetyce, taktując ją jako teoretyczną wykładnię dla sztuki (interpretacja, krytyka artystyczna, ontologia sztuki oraz wszelkie aspekty sztuki: np. wartości estetyczne i artystyczne, procesy: twórczy i odbioru). Interesuję się rozwojem sztuki współczesnej (XX i XXI wiek), w tym szczególnie Sztuki Nowych Mediów (sztuki elektronicznej). Drugą dziedziną, w miarę upływu czasu coraz bardziej angażującą mnie pod względem badań naukowych, jest rzeczywistość wirtualna, którą interesuję się od końca lat 90.  

Jeśli chodzi o dodatkową działalność, to jestem współzałożycielem i współredaktorem pierwszego w Polsce wideoperiodyku Medialica. Studia Multimedialne z Humanistyki (od 2017), redaktorem naukowym czasopisma Kultura i Historia (od 2017 do marca 2024), przynależę do Rady Naukowej czasopisma Kultura i Wartości (od 2011). Jestem członkiem Senatu Akademii Sztuk Pięknych, im. Jana Matejki w Krakowie (kadencja 2020-24), Komisji ds. Badań ASP w Krakowie (kadencja 2020-24), Komisji ds. Stopni Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (kadencja 2020-24) oraz Komisji Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oddziału Krakowskiego (od 2015), gdzie pełnię funkcję zastępcy Przewodniczącego (kadencja 2023-26). Przynależę do Collegium Invisibile (od 2006), Polskiego Towarzystwa Filozoficznego (od 2006), Stowarzyszenia e-learningu Akademickiego (od 2013) Polskiego Towarzystwa Estetycznego (od 2002), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego (od 2013) oraz International Association of Aesthetics (od 2008). Jestem opiekunem Sekcji Filozofii Techniki Koła Studentów Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego (od 2015), Współpracowałem z Centrum Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach działalności Forum Nowej Nauki Uniwersytetu Jagiellońskiego (2011-2012). W 2017 przyznano mi Medal Komisji Edukacji Narodowej.

Jestem filozofem metafizycznym, więc dążę do zrozumienia i pojmowania otaczającej rzeczywistości w kategoriach istnienia. Wyznaję pogląd, że pojęcia odnoszą się do rzeczywistości. Zdaję sobie sprawę z dyskusyjności takiej postawy, uwzględniając metodologiczne problemy filozofii metafizycznej, co dotyczy wątpliwości dotyczącej wykraczania człowieka poza stany własnego umysłu, a przez to możliwości stawiania tez o istnieniu czegokolwiek innego poza treściami umysłu. Przyjmuję, że egzystencja jest angażująca i zobowiązująca bez względu na powyższe argumenty, stąd skłaniam się do tego, na ile to możliwe, by ugruntowywać istnienie każdego rodzaju rzeczywistości, co w moim przypadku łączy się głównie z postulatem o istnieniu rzeczywistości wirtualnej (elektronicznej). Wyraża się to w analizie ontologicznej i postulacie metafizycznym dotyczącym istnienia rzeczywistości wirtualnej, tworzącej alternatywną do rzeczywistości świata fizycznego sferę bytu i ludzkiej egzystencji (Ontoelektronika). Jestem także twórcą teorii dzieła sztuki (Dzieło sztuki jako system)  oraz matrycowej teorii sztuki (Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki). Zaproponowałem pojęcie sztuki rzeczywistości wirtualnej (VR ART), kryterium dla sztuki (Genetic criterium of art) oraz w ramach ontoelektroniki alinearną koncepcję prawdy.

Jestem zwolennikiem analizy filozoficznej, która zasadza się na intuicji, stosuję aprioryczność i modalności. Posługuję się syntezą aprioryczną, której geneza tkwi w Kantowskich sądach syntetycznych a priori, w połączeniu z różnymi wątkami teorii chaosu (teoria systemów, teoria bifurkacji i katastrof). Nierzadko używam zdań posiadających zero-jedynkowe znaczenie, wynikających z racjonalnej, intuicyjnej analizy, a czasami także tezami, będącymi futurologicznymi postulatami, których na danym etapie wiedzy nie można w pełni uzasadnić.

Jestem również naukowcem interdyscyplinarnym, publikując w zakresie estetyki, filozofii technologii, kognitywistyki, krytyki artystycznej i e-learningu. Sztuka jest dla mnie sferą doświadczenia, przeżywania i analizy.

Interesuję się technologią, fascynując się światem zmieniającym się pod jej wpływem (Sztuka Nowych Mediów, Sieć, rzeczywistość wirtualna, sztuczna inteligencja i robotyka, cyborgizacja). Wpłynęło to na ewolucję moich poglądów, powodując że powyższe kierunki rozwojowe uważam za procesy tworzące już dzisiaj przyszłość człowieka. W ostatnim czasie stałem się futurologiem, wyznając pogląd, że zdeterminowana rozwojem technologii i nieuchronna przyszłość jest ciekawsza niż teraźniejszość.

Eksperymentuję z różnymi formami dydaktyki zdalnej (wykłady, seminaria, konwersatoria), prowadząc zajęcia w Academia Electronica w wirtualnych światach, takich jak Second Life (od 2007, AltspaceVR (2020-22) oraz Spatial (od 2022). Przeprowadziłem pierwszy w Polsce tego rodzaju oficjalny kursy akademicki Środowisko elektroniczne jako rzeczywistość człowieka w wirtualnym świecie Second Life (2008-2009) oraz podobnie z użyciem Oculusa w AltspaceVR (2021-22). Przeprowadziłem pierwsze w Polsce egzaminy zdalne: egzamin licencjacki (2012), obrona magisterska (2015). W 2016, jako pierwszy na świecie, został przeprowadzony egzamin testowy przez bota w wirtualnym świecie Second Life.     

Nie stronię od egzystencjalnego szaleństwa (np. podróże samochodowe,  koncerty muzyczne, transowa muzyka), którymi żyję i dzielę je z żoną.

W codzienności czasami popadam w niedopatrzenia lub błędy, ale przecież nie jestem robotem:)